Az önbizalom kapcsán máris sok mindenről szót ejtettünk, tisztáztuk a legfontosabb fogalmakat, mi mit jelent az önismeretben, megbeszéltük, hogy miért sokkal könnyebb visszaszerezni, mint sokan gondolják, listába gyűjtöttük a kezdeti akadályozó tényezőket (amik miatt bele sem fogunk), és az önismereti folyamat közbeni megtorpanások okait. Most azt vizsgáljuk, mi lehet az elveszett az önbizalmunk vagy csökkent önbecsülésünk oka.

Mindenekelőtt szögezzük le a legfontosabbat, hogyha önbizalomhiányban szenvedsz, nem tehetsz róla! Szóval ne tedd még ezt a terhet is a hátizsákodba!

Az önbecsülésed szintje sok tényező bonyolult együttes hatása.  Az alább felsoroltak teljesen egyéni módon és arányban befolyásolhatják:

ÉLETESEMÉNYEK, TAPASZTALATOK

Legtöbb esetben saját bőrön megtapasztalt negatív élmények vezetnek a bizonytalanság, sőt az értéktelenség érzéséhez.

NEVELÉS, SZÜLŐI MINTÁK

Nevelés, szülői minták

Egyik ok: feltétel nélküli szeretet hiánya

A lista élén a gyerekkorban megtapasztalt szülői közeg, a feltétel nélküli szeretet és a biztonságos kötődés hiánya szerepel. De sokunknak ismerős lehet például, hogy valamelyik szülőnk indokolatlanul túl féltett, állandóan lekicsinylően kezelt, folyton másokhoz hasonlítgatott bennünket, kritizált, vagy a negatív világlátásával “Fiam, nekünk csak ez jut!” stb. alapozta meg jelen beállítódásunkat, önbizalomhiányunkat. (Mindezt nem ellenünk tette, nem tudott mást adni.) Ha bármelyik szülőnk mentális problémával küszködött, akkor annak is lehet mai napig tartó lenyomata az önbizalmunkban.
Az a nehéz ebben, hogy a „Bírónő, kérem, nehéz gyerekkorom volt” mentségek egy tárgyaláson bedobhatóak ugyan, viszont az élet ezeket ritkán díjazza. Itt és most vagyunk felelősek a saját érzelmi, gondolati, szociális stb. jóllétünkért. Ha érezzük, hogy nem komfortos a létünk, akkor minél előbb tegyünk ellene! Ne majd, ha…, hanem most! Különben visszaüt, sokszor keményen.

TRAUMÁK

A fizikai, szexuális vagy érzelmi bántalmazás következménye is súlyos önbecsülés-vesztés lehet, és nem önismeretben, sokkal inkább terápiában érdemes foglalkozni vele.

MEGFÉLEMLÍTÉS, MOLESZTÁLÁS, MEGALÁZTATÁS

Az ilyen, legnagyobb részben iskolai atrocitások  életünk legkülönfélébb területein okozhatnak kétséget bennünk, például, intellektuális vagy sportteljesítményünkkel, kinézetünkkel kapcsolatban. Személyesen is alá tudom támasztani ez utóbbit, nagyon sokáig tartott, míg feldolgoztam, hogy egy fiú a cé-ből “limonádékeverőként” írta le a lábaimat. Nesze neked, önbizalom! A felnőttkori megaláztatások, mint munkahelyi zaklatás, vagy kollégák általi lejáratás és társaik szintén okozhatják azt, hogy kevésbé mersz kiállni magadért, vagy ambiciózus célokért.

NEMI, FAJI, SZEXUÁLIS MEGKÜLÖNBÖZTETÉS

Remélhetőleg egyre ritkábban előforduló jelenség, de az érintettek, jellemzően romák, illetve szexuális orientációjuk miatt megkülönböztetett kisebbségek erősen megszenvedhetik. Ha céltáblája voltál ilyen diszkriminációnak, akkor lehetséges, hogy valótlan, igazságtalan negatív üzeneteket tettél magadévá, annak számodra minden romboló következményével együtt.

GÉNEK ÉS TEMPERAMENTUM

Az önbizalomhiány genetikai eredetű is lehet

Önbizalomhiány és genetika

Genetikai összetételünk is hatással lehet bizonyos, az agyunk számára hozzáférhető önbizalom-növelő kémiai anyagok mennyiségére: a szerotonin, mint a boldogság ingerületátvivője, és a boldogsághormonként is ismert oxitocin is gátolva vannak ugyanis bizonyos genetikai variánsoknál. A tudósok szerint az önbizalommal összefüggő személyiségjegyek 25-50%-a lehet örökölt.

Ha természetedből adódóan inkább hezitáló, körültekintő típus vagy, akkor a temperamentumodból adódó gát is működésbe léphet: ha valami nem a kívánt irányban halad, akkor valószínű, hogy kilépsz a helyzetből. Önbizalmadtól teljesen függetlenül.


MÉDIA

Bármely médiafelületen az utcai hirdetőoszloptól a google-hirdetésekig állandóan befolyásolnak minket, folyton a hiányainkra, rozzant 😉 küllemünkre, állapotainkra utaznak, sőt olyanokra, ami egyébként senkinek fel nem tűnne. Mivel állandóan ezeket látjuk, arra hajlamosít bennünket, hogy el is higgyük, és valóban a befolyásuk alá kerüljünk.

Önbizaloépítésben a közösségi média ritkán partner

Médiahatás…

Hogy a közösségi médiáról ne is beszéljünk: mindennapjaink, sőt szinte minden perceink részévé vált. Az ott megjelenő fotók láttán könnyen elkeseredsz, hogy igen, mindenki ideális kapcsolatban él, álommunkája van, és persze szupermodell-alkat. Miközben te a pároddal küzdesz, a gyerekkel gondok vannak az iskolában, és nehezedre esik tükörbe nézni…

Nyáron egy igen sok résztvevős kerek szülinapon buliztunk, ahonnan az ünnepelt egyik, régen mindig vidám, 6-8 fős bulizós baráti társasága sem hiányozhatott. De már nem a régi fényükben ragyogtak, összességében inkább unott, fásult(?), nem őszinte mosolyú barátnőket láttam a legendás vendéglő gesztenyefái alatt. Ugyanakkor a régi, legdíszesebb, – csak egy pillanatra állunk le a bulival – vigyorukat dobták be a táncparketten a csoportkép kedvéért …, ami, lepődj meg, a FB-ra is kikerült!

Hát ennyit arról, hogy körülötted mindenki happy! Ne felejts el: a kiposztolt dolgok legnagyobb része gondosan válogatott, beállított, erősen szerkesztett. Szemben az élettel, ami spontán alakul jól-rosszul, mert a siker, a klassz élmények mellett mindenkinek dob balul elsülő felvételi interjút, otthoni bajuszakasztásokat, súlyfölösleget stb. Utóbbiak csak magabiztos, önbizalommal teli versenyzők 🙂 profiljára kerülnek ki.

TÉVHITEK AZ ÖNBECSÜLÉSSEL KAPCSOLATBAN

  • Csodavárás
    A korábbiakban már emlegetett csodavárás például a kudarc garanciája.
  • Perfekcionizmus
    Szintén rombolhatja az önbizalmunkat valamiféle vélt perfekcionizmus, ha azt hisszük, hogy mindent tudnunk kell a sikerhez, mielőtt belefognánk valamibe. Ez nem magabiztosság. Az ilyen gondolatok a szorongások előidézése mellett eltérítenek bennünket attól, hogy szabadon azt csináljuk, amit adott szituációban igazán jónak gondolunk.
    Már az is, hogy megértjük, hogy mi a magabiztosság és mi nem az, nagy lépés afelé, hogy fejleszthessük.

SZORONGÁS ÉS DEPRESSZIÓ

Végül a szorongás és a depresszió: olyan rögzült állapotok, amelyek kéz a kézben járhatnak az önbizalomhiánnyal. Az önbizalmad megerősítésével csökkenthető a szorongásod és depressziód, így, ha terapeutával dolgozol, érdemes a magabiztosságodat gátló blokkjaidra is figyelnetek.

MIBEN SEGÍTHET AZ ÖNBIZALOMHIÁNY OKAINAK FELTÁRÁSA

A coachingnak – a pszichoterápiával szemben – nem dolga, hogy például korrekciós élményekhez segítsen. Ugyanakkor mostani megéléseink feldolgozásában, az elengedésben, a megoldási stratégiánk kidolgozásában a lelki fájdalmaink eredetének megértése sokat segíthet, nem utolsósorban a sok bizonytalanságunk közepette – tudom, sovány  vigasz, de –  erősítheti a bizonyosság-érzetünket is.

A  te önbizalomhiányod kialakulásában melyik hatott?

Forrás:
B. Markway: Reasons People Have Low Self-Confidence PT 2018. dec. 7.
+ segítői és saját tapasztalásaim

error: Content is protected !!
Share This